31 בינואר 2012

חלופה לתעלת הימים - מים תיכון לים המלח

חלופה לתעלת הימים - מים תיכון לים המלח
דוח חדש מזהיר מהשלכות תעלת הימים בין ים סוף לים המלח. החוקרים ממליצים על העברת מים מהים התיכון ועד הירדן התחתון. "החלופה תציג פתרון לייצוב מפלס ים המלח וגם לאספקת מים"
nrg מעריב | 30/1/2012 17:58
דוח של מחקר של מכון ירושלים לחקר ישראל בנוגע לתעלת הימים מזהיר מפני אי הוודאות העצומה לגבי ההשלכות הסביבתיות, הכלכליות ואחרות על ים המלח ועל סביבת התעלה. הדוח ממליץ לקיים פיילוט מוקטן בפרויקט תעלת הימים, בטרם יוחלט על הפרויקט כולו. הדוח ממליץ על העברת מים מהים התיכון לים המלח.


ים המלח. מי יבוא לעזרתו?
צילום: יהודה לחיאני



על פי הדוח, למרות עבודתו היסודית של הבנק העולמי העומדת להתפרסם בימים הקרובים, לא בטוח כלל שהחלופות המוצגות בו הן החלופות היעילות ביותר מבחינה כלכלית. הדוח מציג חלופות נוספות, ולא רק לתעלה שתעבור מים סוף לים המלח.

מחברי הדוח ממליצים על העברת מים מים התיכון, דרך בית שאן, ועד הירדן התחתון. מחברי הדוח טוענים כי "ייתכן שזהו פתרון 'תעלת ימים' המיטבי כלכלית כדי להתמודד גם עם מפלס ים המלח וגם עם אספקת מים שפירים לישראל, לירדן ולפלסטינים. על פי ההערכות עלות פרויקט שכזה יעמוד על כ-5.2 מיליארד דולר.
הדוח חובר על ידי ידי צוות רחב של כלכלנים, אנשי סביבה, נציגי גופים ירוקים, גיאולוגים ועוד בראשותו של ד"ר עמוס ביין, חוקר בעל שם עולמי שהיה גם מנהל המכון הגיאולוגי.

השוני המרכזי מעבודת המחקר של הבנק העולמי, הוא העובדה שהבנק העולמי בחן
למעשה רק חלופות בתחום הרעיון של העברת מים בין ים סוף לבין ים המלח. עבודה זו בחנה למעשה חלופות נוספות - 4 חלופות של תעלות שיעברו בדרכים שונות בין ים סוף לבין ים המלח ושלוש חלופות נוספות של ים תיכון (דרך בית שאן, עפולה או קומראן).

פיילוט מוקטן
"ברור שההחלטה לכרות תעלה כזו היא בסופו של דבר החלטה שאינה רק כלכלית", מסבירים עורכי הדוח, "חשוב להבין את המשמעויות הכלכליות הכרוכות בכל חלופה, מידת היעילות שלהן ולא רק של פתרון ים סוף לבדו". הדוח ממליץ שלא "להינעל" על אחת החלופות ולשקול ביצוע פיילוט מוקטן או פתרון מודולרי (בחלקים), וזאת מפאת החשש וחוסר הודאות הגדול באשר להשלכות סביבתיות וסיכונים כלכליים כבדים שאינם ניתנים לחיזוי.

"הרעיון למובל-ימים נועד לשנות את מאזן המים הגירעוני באגם באמצעות שאיבה והזרמה של מי-ים ונגזרותיהם לים המלח, בשילוב התפּלה ויצירת אנרגיה הידרואלקטרית. הזרמה כזו תשנה סדרי בראשית ותהיה כרוכה בתהליכים ובסיכונים סביבתיים וכלכליים שאינם ניתנים לחיזוי מלא ומכאן אי-הוודאות באשר להשלכותיו האפשריות של המיזם", הוסיפו החוקרים.

לדבריהם, כפי שזה נראה מן הבדיקות - החלופה המיטבית שתציג פתרון גם לייצוב מפלס ים המלח, גם לאספקת מים לממלכת ירדן וגם להזרמת מים שפירים בירדן התחתון, היא הבאת מים מן הים התיכון דרך בית שאן.

הדוח מוצג, כאמור, לפני פרסום של הבנק העולמי בנושא. על פי הפרסומים בסוף השבוע שעבר הפיילוט להקמת תעלת הימים צפוי לצאת לדרך. על פי התוכנית של הבנק העולמי יישאבו מים סוף 200 מיליון ממ"ק. מהם 100 מיליון יוזרמו למפעל התפלה בעקבה והיתר יוזרם בצינור לים המלח.
 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה על תגובתך, ובמידת הצורך יבוצע תיקון.
Thank you for your FEEDBACK, and if necessary a correction will be made.