4 ביולי 2012

המכשולים הוסרו פריצת דרך בפרויקט תעלת הימים

המכשולים הוסרו פריצת דרך בפרויקט תעלת הימים
הפלסטינים והירדנים הסירו את ההתנגדויות. הבנק העולמי יפרסם את דוחות היתכנות הפרויקט. השר שלום: התעלה תציל את ים המלח
אלי ברדנשטיין | 3/7/2012 15:01


במסגרת הפיילוט יוזרמו המים בצינור לים המלח
 צילום: יהודה לחיאני


חזון תעלת הימים קורם עור וגידים? נציגי הבנק העולמי בישרו אמש (ב') לשר סילבן שלום כי כל הצדדים המעורבים בפרויקט הסירו הסתייגויות ומכשולים והצהרה משותפת על יציאה לדרך תצא בקרוב. הישראלים, הירדנים והפלסטינים אישרו בכתב את הסכמתם לתוצאות המחקרים, לפיהם פרויקט תעלת הימים הינו בעל היתכנות כלכלית, הנדסית וסביבתית.

תעלת הימים תוביל מים מים סוף לים מלח במטרה להעלות את מפלס ים המלח ההולך ונסוג. במסגרת התהליך יוקמו גם מפעלי התפלת מים אשר יספקו מים לצדדים המעורבים. בנוסף יבדקו מיזמים כלכלים בעלי זיקה לפרויקט אשר יוכלו לסייע בפיתוח אזור אילת והערבה.

על פי המתווה המתגבש של הפיילוט ישאבו מים סוף 200 מיליון ממ"ק. מהם 100 מיליון יוזרמו למפעל התפלה בעקבה והיתר יוזרם בצינור לים המלח.



החשש: השלכות לא ידועות
כעת, הוסרו ההסתייגויות של הצדדים ובתוך שבועות בודדים יפורסמו המחקרים שביצע הבנק הלאומי בעברית ובערבית. לאחר מכן, יוגשו התנגדויות ויתקיימו בעקבותיהם דיונים. במשרד לפיתוח אזורי מקווים כי בתוך חודשים לא רבים הפיילוט יוכל לצאת לדרך. לדבריהם, ההסכמה שניתנה השבוע מניחה את היסודות ליישום הפרויקט כולו.

המשנה לראש הממשלה והשר לשיתוף פעולה אזורי אמר לנציגי הבנק כי הוא שמח על ההתקדמות והאיץ בהם להשלים את התהליכים הנדרשים לפרסום הדוח. שלום מתכנן לפנות למדינות אשר לקחו חלק במימון המחקרים עד כה על מנת שאלו ימשיכו וילוו את השלב הביצועי של הפרוייקט.

"לאחר שנים רבות של בדיקות, ריבוי דוחות ועמדות אנו נמצאים ערב יציאת הפרויקט אל הפועל", הוסף שלום. לדבריו, הפרויקט יציל את ים המלח ויהווה סמל לשיתוף פעולה אזור. "מדובר בפרויקט לאומי עצום מימדים אשר יסייע לפיתוח הנגב והערבה", הוסיף ואמר כי "הפרויקט הוא דוגמה לשיתוף פעולה אזורי המעיד על כך ששילוב כוחות מביא לתוצאות רצויות לתועלת האזור כולו".

בארגוני הסביבה מביעים חשש מהפרויקט,
באדם טבע ודין טוענים כי "ים המלח צריך טיפול שורשי, לא פרויקט עם השלכות לא ידועות". תעלת הימים הוגדרה על ידי החברה להגנת הטבע כאחד האיומים המרכזיים על הטבע בישראל. בדוח האיומים שפרסמה בתחילת השנה נכתב: "החברה להגנת הטבע מטילה ספק ביכולתה של הבדיקה הנערכת על ידי הבנק העולמי מפני ההשלכות הסביבתיות של הפרויקט". לטענתם, זאת בשל ריבוי מרכיבי אי הוודאות הכלולים בו.

"לאורך כל הדרך לא נשמעה כראוי עמדתם של שוחרי איכות הסביבה, וגם כעת עולה החשש כי ההסכמות שנערכו בין המדינות לבנק העולמי מאחורי דלתיים סגורות יקבעו עובדות בשטח ללא דיון ציבורי ראוי", ציין גדעון ברומברג, מנכ"ל ישראלי בארגון ידידי כדור הארץ - המזרח התיכון.

לדבריו, לאחר עשור של דיבורים וציפייה, ייחשף לציבור לראשונה מידע מחקרי על ההיתכנות המעשית של פרוייקט תעלת הימים, אך עדיין לא ברור אם ומתי יפורסמו המחקרים המשמעותיים יותר, המציגים חלופות הבודקות את כדאיות הפרוייקט מלכתחילה. "לפני שרותמים את הסוס לעגלה, יש לשקול גם אפשרויות אלה בכובד ראש", הוסיף.

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה על תגובתך, ובמידת הצורך יבוצע תיקון.
Thank you for your FEEDBACK, and if necessary a correction will be made.