29 באוגוסט 2002

ירדן וישראל יגישו ביוהנסבורג תוכנית לשיקום ים המלח

ירדן וישראל יגישו ביוהנסבורג תוכנית לשיקום ים המלח
ארגון סביבתי יוצא נגד היוזמה בטענה כי הדבר יפר את האיזון האקולוגי

מאת צפריר רינת, שירות "הארץ"
29.08.2002  00:00


ירדן וישראל יגישו ביום ראשון לוועידת כדור הארץ של האו"ם ביוהנסבורג תוכנית לכריית תעלה בין ים סוף לים המלח, על מנת לבלום את התייבשותו. הגורם המטפל בפרויקט מטעם ישראל הוא המשרד לשיתוף פעולה אזורי. מטעם ירדן מטפל בפרויקט משרד המים.
על פי התוכנית המתגבשת תיכרה תעלה שבה יוזרמו מים שישאבו ממפרץ אילת לכיוון ים המלח. המים יעברו תהליך התפלה סמוך לים המלח. המים המותפלים ישמשו את מרכזי האוכלוסייה הגדולים בירדן ואילו המים המכילים את המלח שנוצר אחרי תהליך ההתפלה, יוזרמו לים המלח ויסייעו בהרמת המפלס.
שר המים הירדני, חאזם נסאר, אמר לעיתון "אל ערב אל יום" כי "הפרוייקט, שיש להוציאו לפועל ביחד עם ישראל, נועד לשמור על סביבת ים המלח ועל מפלס המים שלו", ציין נאסר. נאסר הוסיף כי מטרתה של ירדן היא למשוך את תשומת לב העולם לסוגייה אקולוגית חשובה, כלומר המאבק בהתייבשותו של ים המלח.
למרות דבריו של נאסר הודיע הארגון הסביבתי "ידידי כדור הארץ - המזרח התיכון" כי הוא מוחה על הצגת פרויקט התעלה כתוכנית שכבר קיבלה אור ירוק מגורמים מקצועיים. לטענת הארגון , להזרמת מים מים סוף עשויות להיות השלכות שליליות ביותר על ים המלח. הדבר עשוי לשנות את הרכב המים ולהשפיע על המערכת האקולוגית, ולפגוע בתיירות המרפא באיזור. הירוקים דורשים לקיים בדיקה מקיפה של ההשלכות הסביבתיות של התעלה לפני שנותנים אור ירוק לפרויקט.
העיתון ציטט גם את מזכ"ל רשות עמק הירדן הירדנית, זאפיר עאלם, השוהה ביוהנסבורג, שאמר כי קבוצת המדינות הערביות, המתכנסת בקביעות בשולי הוועידה, ביקשה מהמשלחת הירדנית הבהרות בנוגע לאופי הפרוייקט. "לפרוייקט אין שום קשר לפוליטיקה", הדגיש השר. עאלם הודיע ביולי על מגעים בלתי רשמיים בין ישראל לירדן בנוגע לתוכנית כריית התעלה בים המלח.

"לפני 40 שנה, מפלס ים המלח היה 392 מטרים מתחת לפני הים. היום הוא נמצא ב-412 מטרים", אמר באחרונה אליאס סאלמה לגיאולוגיה באוניברסיטת ירדן. "אם הירידה תימשך, בעוד כעשור, שטחו של ים המלח יצומצם ל-650 קמ"ר, בעוד שבתחילת שנות ה-60 היה שטחו 1,000 קמ"ר", אמר. התוכנית לכריית תעלת הימים גובשה לפני שנים רבות, אך הושעתה בשל הסכסוך הישראלי-פלשתיני. 

הכותב יוסי לוי joseph levy הינו מומחה לאיסלנד iceland, המלווה קבוצות בנהיגה עצמית בלבד, והמתכנן מסלולי טיול לפי מידת המטייל,והמשמש כמומחה באתר http://www.gotravel.co.il/.
לפניות לכותב shark4162@gmail.com
© Copyright to seeking-the-world.com זכויות יוצרים לאתר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה על תגובתך, ובמידת הצורך יבוצע תיקון.
Thank you for your FEEDBACK, and if necessary a correction will be made.