1 בספטמבר 2002

ביקורת על תוכנית ישראלית-ירדנית להזרים מים לים המלח

ביקורת על תוכנית ישראלית-ירדנית להזרים מים לים המלח
מאת צפריר רינת
01.09.2002 00:00  עודכן ב: 04:03


ישראל וירדן יציגו היום במסגרת ועידת כדור הארץ ביוהנסבורג את תוכניתם המשותפת להקים תעלה שתוביל מים ממפרץ אילת לים המלח. התוכנית מעוררת ביקורת חריפה מצד ארגונים ירוקים, והתנגדות מצד מדינות ערביות שאינן מעוניינות בצעדי נורמליזציה חדשים עם ישראל.
על פי התוכנית המוצעת, יוזרמו מים מאזור עקבה דרך הערבה אל אזור ים המלח. באזור זה יוקם מפעל התפלה וממנו יוזרמו מים בעיקר לירדן. המים עם המלח שנותרים אחרי תהליך ההתפלה יוזרמו לים המלח והם אמורים לסייע בהעלאת מפלס הים שיורד בשנים האחרונות בקצב של יותר ממטר לשנה.
ירידת המפלס מאיימת על התיירות באזור וגורמת לנזקים, כגון היווצרות בורות המאיימים על מתקני תשתית באזור. הירדנים הצטרפו לישראל ברעיון להציג את תוכנית תעלת הימים כפרויקט שאמור להציל את ים המלח, ואולם הסיבה העיקרית שהם מעוניינים בתוכנית היא מתקן ההתפלה שעשוי להקל על מצוקת המים הקשה של ירדן.
חלק מהארגונים הירוקים בישראל שולל מכל וכל את התוכנית, בגלל החשש שהיא תגרום לשינויים שליליים בים המלח עקב הכנסת מים בעלי הרכב אחר, וגם בגלל החשש מהשפעת שאיבת המים על שוניות האלמוגים באילת.
ארגון "ידידי כדור הארץ-המזרח התיכון", שבו חברים גם פלשתינאים וירדנים, אינו שולל לגמרי את התוכנית. ואולם, לטענת מנהל סניף הארגון בישראל, גדעון ברומברג, היא מוצגת כאילו היא קיבלה אור ירוק מגורמים מקצועיים שבדקו את ההשלכות הסביבתיות, כאשר למעשה בדיקות המומחים רק החלו. הבדיקה בישראל נערכת על ידי המכון הגיאולוגי. המכון בוחן בין היתר תרחישים של התפתחות צומח וחי חדשים בים, וגושי גבס שעשויים לכסות את פני הים.
נציגים של מדינות ערב ביוהנסבורג הביעו בימים האחרונים התנגדות לתוכנית התעלה. חלקם מתנגדים לצעד שיש בו משום הגברת הנורמליזציה עם ישראל, מה שמנוגד להחלטות הפסגה הערבית בבירות, שקבעה כי אין לפתח צעדי נורמליזיציה חדשים.
מצרים טוענת שירדן וישראל מתכוונות להשתמש במי מפרץ אילת השייכים גם לה, והם לא קיבלו לכך את הסכמתה.

הפלשתינאים טוענים שאזור צפון ים המלח אמור להיות חלק מהמדינה הפלשתינית בעתיד, ולכן צריך לקבל גם את הסכמתם לביצוע פרויקט שישפיע על ים המלח. לפלשתינאים כבר יש תוכניות להקים אלפי חדרי מלון בחופים הצפוניים של ים המלח. 



הכותב יוסי לוי joseph levy הינו מומחה לאיסלנד iceland, המלווה קבוצות בנהיגה עצמית בלבד, והמתכנן מסלולי טיול לפי מידת המטייל,והמשמש כמומחה באתר http://www.gotravel.co.il/.
לפניות לכותב shark4162@gmail.com
© Copyright to seeking-the-world.com זכויות יוצרים לאתר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה על תגובתך, ובמידת הצורך יבוצע תיקון.
Thank you for your FEEDBACK, and if necessary a correction will be made.