28 ביולי 2008

עמק השלום סרט הדמיה מרהיב לתכנית תעלת הימים


עמק השלום סרט הדמיה מרהיב לתכנית תעלת הימים
יצחק תשובה מנסה לקדם את רעיון תעלת הימים שתהיה על פי חזונו תעלה פתוחה שתוביל מים מהים האדום לים המלח, תפתור את בעיית המים ותהיה זרז לפיתוח האזור כולו
מאת :ישראל ארצי  יום שני,28 ביולי ,2008
"תעלת הימים" הוא אחד הפרוייקטים המדוברים ביותר מזה שנים רבות. איש העסקים יצחק תשובה החליט לאחרונה לקדם את הנושא כמיזם עסקי ובחודש מאי השנה הציג את התכנית בוועידת הנשיא.

היום, כאשר משבר המים בעיצומו, לובש הרעיון מימד אקטואלי יותר, כאחד הפתרונות המוצעים לבעיה.  לפני כ- 30 שנה דיברו על הקמת תעלה שתחבר את הים התיכון לים המלח ותשמש להתפלת מים ולהפקת חשמל, תוך ניצול הפרשי הגובה.

ב- 15 השנים האחרונות שונה המתווה: כעת מדובר בתעלה שתחבר בין ים סוף לים המלח ואורכה יהיה 166 ק”מ. בעזרת התעלה, כך נטען, ניתן יהיה להתפיל מיליון קו”ב מים בשנה - כשליש מתצרוכת המים של ישראל, של ירדן ושל הרשות הפלסטינית. במישור הממלכתי הפרויקט מקודם כבר כמה שנים.
 
הנשיא שמעון פרס נתן לו דחיפה משמעותית עוד בהיותו המשנה לראש הממשלה, והצליח לעניין בפרויקט גם את הבנק העולמי. לפני כארבעה חדשים הוחלט כי חברת ההנדסה הצרפתית
COYNE וחברת ERM האמריקנית יבצעו עבור הבנק סקר היתכנות בשווי 15.5 מיליון דולר.

תשובה, הבעלים של קבוצת דלק ואחד מיזמי הנדל”ן הישראלים הבולטים בעולם, מדבר גם הוא כבר כמה שנים על “חלום וחזון תעלת הימים
.” הפרויקט שהוא מציע שונה מזה הממלכתי: לא הובלת מי ים בצינורות, אלא תעלה פתוחה ברוחב 12 מטרים ובעומק 4 מטרים.

הפרויקט אמור להסתיים בתוך 5 שנים מתחילת הבנייה, ועלותו נאמדת ב- 3 - 5 מיליארד דולר - סכום שיגיע כולו ממשקיעים פרטיים.
תשובה אומר כי “כמות המים שתופק תסייע להפריח את השממה, להפוך את האזור לשדה גדול וירוק וליישב מיליוני תושבים משני צידי התעלה. כמו כן, יהיו מפלים שמהם ניתן יהיה לייצר חשמל לשימוש האזור כולו. לאורך התעלה יוקמו טיילת עם אטרקציות, פארקים, אגמים, לגונות, מזרקות ומרכזי בילוי.”
בחלומותיו רואה הבעלים של מלון פלאזה בניו-יורק ובלאס-וגאס “בתי-מלון חדשים עם חופים צמודים. האזור כולו יהפוך למוקד משיכה לתיירים מכל העולם, ויכלול עד 200 אלף חדרים.” בנוסף, אזור התעלה יהיה אזור סחר חופשי - כדי לספק תמריצים ולעודד חברות זרות לקחת חלק בפרויקט ולהקים לאורך התעלה מפעלים וחנויות נוחות. להערכת תשובה, לפרויקט יש פוטנציאל ליצור מעל מיליון מקומות עבודה חדשים.

מהיכן יבוא הכסף? “לדעתי, הפרויקט כלכלי ורווחי ואין צורך לסבס סד אותו. ההכנסות יגיעו מהתפלת מים, מהחשמל, מהתיירות, מהחקלאות, מההתיישבות, מהמפעלים ומהסחר החופשי
,” אומר תשובה.

להלן סרט הדמיה מרהיב הנקרא -


 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה על תגובתך, ובמידת הצורך יבוצע תיקון.
Thank you for your FEEDBACK, and if necessary a correction will be made.