17 בינואר 2013

לראשונה זה עשור- מפלס ים המלח עלה

לראשונה זה עשור- מפלס ים המלח עלה
הסערה שפקדה את ישראל הביאה לעליית משמעותית של 10 ס"מ במפלס כתוצאה מזרימה חזקה של נהר הירמוך והנחלים באזור
דליה מזורי | 16/1/2013 20:56
לראשונה מזה עשר שנים מפלס ים המלח עולה. אירוע הגשם הנדיר אשר פקד את אזורנו בשבוע שעבר השפיע לא רק על מפלס הכנרת אלה גם על מפלס ים המלח.

עלייה נדירה במפלס ים המלח פלאש 90: צילום

מאז פברואר 2003 מפלס ים המלח יורד באופן קבוע, אך השבוע נרשמה עליית מפלס משמעותית של
כ-10 ס"מ במפלס, זאת כתוצאה מעלייה משמעותית בזרימת  נהר הירמוך המתנקז לחלקו הדרומי של נהר הירדן, וכן מכניסות מי שיטפונות מנחלים כמו חרוד, תבור, יששכר, ונחלים בצד הירדני.

יצויין, כי זרימות שיטפונות בירמוך ובחלקו הדרומי של הירדן הינן נדירות והתרחשו בעוצמה כזו רק לפני 10 שנים. מדידות מפלס ים המלח מבוצעות אחת לחודש, ובמקרים מיוחדים כמו בעקבות אירוע גשם נדיר כפי שאירע לפני כשבוע.

אשר למפלס הכנרת - הוא עלה הבוקר (יום ד') בעוד 2 ס"מ, חצה את הרף של מינוס 211.00 והגיע ל-210.99 מטרים מתחת לפני הים. מיום שישי (ה-4.1) עלה מפלס הכנרת ב-94 סנטימטרים (ומנקודת השפל עלה ב-1.34 מטר), הבוקר מפלס הכנרת הוא הגבוה ביותר מאז אוגוסט 2005. לכנרת מלאה חסרים 2.19 מטרים.

דוח: לגנוז את רעיון תעלת הימים
בתוך כך, הבנק העולמי פרסם את טיוטת המחקר בנוגע לתעלת הימים על-פיה מסתמן כי רעיון ליצירת
תעלה שתקשר בין הים האדום לים המלח - ייגנז. הטיוטה הסופית של דו"ח ההיתכנות מאשרת, כי סיכוני פרויקט תעלת הימים רבים - בהם הפיכת ים המלח לים של אצות אדומות וחלביות תוך היווצרות זיהום של מי ים ומי תהום בערבה והשפעות שליליות על שוניות האלמוגים של אילת ועקבה.

עורכי המחקר מסכמים כי פרוייקט הצינורות יכול להיות מיושם כלכלית, אך הוא מסתמך על מענקים בינלאומיים של 5 מיליארד דולר ועוד 2.5 מיליארד דולר שתגייס ירדן להוצאות נלוות
לתשתיות מים שיזרמו לעמאן.

בארגון ידידי כדור הארץ והמזרח התיכון אומרים, כי עורכי המחקר שכחו שיש שבר כלכלי עולמי, ירדן על סף פשיטת רגל, כך שהציבור הירדני לא יוכל לשלם את הסכום הזה.

מנכ"ל הארגון, גדעון ברומברג אמר, כי "קידום פרוייקט תעלת הימים הינו שיאו של מצעד האיוולת ויהווה בכייה לדורות. גם מחקרי הבנק העולמי מעידים כי הפרוייקט עלול לגרום לנזק סביבתי הרסני לים המלח ולחופי אילת ועקבה, כשהנהנים היחידים יהיו הטייקונים הגדולים, הקשורים לבניית מגה מתקן ההתפלה הגיע הזמן לגנוז סופית את רעיון תעלת הימים".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה על תגובתך, ובמידת הצורך יבוצע תיקון.
Thank you for your FEEDBACK, and if necessary a correction will be made.