16 בינואר 2013

הבנק העולמי הכריע בוויכוח: כדאי להקים את פרויקט תעלת הימים

הארץ- הבנק העולמי הכריע בוויכוח: כדאי להקים את פרויקט תעלת הימים
הבנק קבע שהקמת הפרויקט בין מפרץ סוף וים המלח אפשרית הן מבחינה הנדסית והן מבחינת המימון. ההשפעה על הנוף עדיין בוויכוח

16.01.2013  09:0677 הוסף תגובה
  
לאחר כעשור של ויכוחים על כדאיות פרויקט תעלת הימים והשלכותיו הסביבתיות, פרסם הבנק העולמי בסוף השבוע שורת דו"חות שבהם הוא קובע שקיימת היתכנות הנדסית, כלכלית וסביבתית להקמת הפרויקט בין מפרץ סוף וים המלח. המשרד לשיתוף פעולה אזורי רואה בכך צעד נוסף לקראת מימוש הפרויקט. מנגד, הארגון הסביבתי "ידידי כדור הארץ-המזרח התיכון" טוען כי על פי ממצאי הדו"חות, יש לקבור סופית את רעיון התעלה.
פרויקט תעלת הימים נועד לייצב את מפלס ים המלח, לספק מים וחשמל למדינות האזור, ובראשן ירדן, וכן לקדם שיתוף פעולה שיהדק את השלום באזור. בדיקת הבנק קובעת שללא ייצוב המפלס באמצעות פרויקט התעלה, יוסיף מפלס ים המלח לרדת ובתוך כחמישים שנה יאבד הים קרוב לעשירית משטחו. המשמעות היא נזקים נרחבים לתיירות ולתעשייה באזור וכן פגיעה אקולוגית נרחבת.
הבנק בחן באמצעות מומחים מכמה מדינות, בהן ירדן וישראל, כמה חלופות להעברת כמות גדולה של מים ממפרץ אילת דרך ירדן אל ים המלח. החלופה האופטימלית לפי המלצתו היא להקים תחנת שאיבה באזור עקבה, להזרים את המים לנקודה גבוהה וממנה להעביר את המים בצינורות ובמנהרה עד לאזור הנמצא מדרום לים המלח.
באזור זה יוקם מתקן ההתפלה הגדול בעולם שיספק מי שתייה בעיקר לירדן (חצי מיליארד מטרים מעוקבים בשנה). בנוסף יוקם גם מפעל הידרואלקטרי שיספק חשמל לירדן ולרשות הפלסטינית וישראל. המים המלוחים שיוותרו לאחר ההתפלה יוזרמו בצינור אל ים המלח, יביאו להפסקת ירידת המפלס ולאחר מכן לעלייה הדרגתית שלו.
עוד כתבות בנושא
בסך הכל יוזרמו מדי שנה שני מיליארד מטרים מעוקבים של מים בפרויקט וחלק גדול מכמות זו תגיע בסופו של דבר לים המלח. העלות הכוללת של הפרויקט נאמדת בכעשרה מיליארד דולרים, שימומנו מסיוע של הקהילה הבינלאומית והלוואות. לדעת הבנק, ניתן להחזיר חלק מהותי מההלוואות באמצעות הרווחים מהפקת מים וחשמל. לפי לוח הזמנים המתוכנן, הפעלת הפרויקט תהיה בתחילת העשור הבא.
הבנק העולמי מציין שלפרויקט המתוכנן עשויות להיות השלכות שליליות על הסביבה והנוף ובהן שינוי הרכב ים המלח, הכולל התפתחות גושי גבס לבנים והתפתחות אוכלוסיית אצות.
דליפה מהצינורות בערבה עשויה להמליח מאגר חשוב של מי תהום. להערכת הבנק ניתן להתמודד עם השלכות סביבתיות אלו. בכל מקרה, הוא ממליץ לבחון אפשרות לביצוע פרויקט ניסיוני של הזרמת מי מפרץ אילת לים המלח אבל מודה שיכולתו של הניסוי להעריך השלכות סביבתיות היא מוגבלת. דו"ח אחר של הבנק בחן את ההשלכות הסביבתיות של הפרויקט וקבע: "הענקת תשומת לב נאותה ליישום, פיקוח וניטור תאפשר ליישם את הפרויקט ללא השפעות סביבתיות או חברתיות בלתי קבילות בכל הנוגע לשלב של אספקת מי שתייה. עם זאת, עדיין קיימת אי-ודאות לגבי השפעות אפשריות של הפרויקט על ים המלח ועל האפשרות להביא לייצוב מבלי לגרום נזק בלתי הפיך לערכו התרבותי".
"בדיקת הבנק העולמי מאשרת שים המלח ייהפך לים של פריחת אצות אדומות וגושי גבס לבנים וכי קיים סיכון למי התהום בערבה", אומר גדעון ברומברג, מנכ"ל הארגון "ידידי כדור הארץ- המזרח התיכון". "הוא אמנם קובע שיש היתכנות כלכלית אבל מוסיף באותיות קטנות שיידרש סיוע של 5 מיליארד דולר מהקהילה הבינלאומית וכי ירדן תצטרך להשקיע 2.5 מיליארד דולרים בתשתיות שיעבירו את המים לעמאן. הבנק שוכח שיש משבר כלכלי בעולם ושירדן על סף פשיטת רגל. הפרויקט יביא לעליית מחירי המים בירדן ויגרום למהומות". לאחרונה הביעו גם הירדנים חשש מעלות הפרויקט ואמרו שיבחנו אפשרות לביצוע פרויקט בהיקף קטן יותר שרק יזרים מים מותפלים ממפרץ אילת לעמאן.

במשרד לפיתוח הנגב והגליל ושיתוף פעולה אזורי הגדירו את פרסום הדו"חות כצעד חיובי ובסיס להמשך קידום התהליך של פרויקט התעלה. "בדיקת הבנק קובעת שיש לפרויקט היתכנות הנדסית, כלכלית וסביבתית" ציין המשרד. "בניית הפרויקט בשלבים, באמצעות מערך צינורות, היא האופציה המתאימה ביותר מבחינה אקולוגית וסביבתית. הדו"חות יגיעו לשימוע ציבורי וגם לממשלה יהיו דגשים והשגות משלה. לאחר ההמלצה הסופית של הבנק העולמי תקבל הממשלה את ההחלטות הנדרשות בהתאם לאינטרסים של המדינה". המשנה לראש הממשלה והשר לפיתוח הנגב והגליל ושיתוף פעולה אזורי, סילבן שלום, אמר: "משיתוף פעולה סביב הפרויקט יהנו כל הצדדים והדבר יוביל להצלת ים המלח שהוא פלא עולמי. נפעל לרתום גורמים בעלי השפעה על מנת להביא לכך שהפרויקט ימומש בפועל". 


הכותב יוסי לוי joseph levy הינו מומחה לאיסלנד iceland, המלווה קבוצות בנהיגה עצמית בלבד, והמתכנן מסלולי טיול לפי מידת המטייל,והמשמש כמומחה באתר http://www.gotravel.co.il/.
לפניות לכותב shark4162@gmail.com
© Copyright to seeking-the-world.com זכויות יוצרים לאתר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה על תגובתך, ובמידת הצורך יבוצע תיקון.
Thank you for your FEEDBACK, and if necessary a correction will be made.