15 בפברואר 2013

המשרד להגנת הסביבה והירוקים: תעלת הימים תפגע קשות בים המלח

המשרד להגנת הסביבה והירוקים: תעלת הימים תפגע קשות בים המלח
הגופים מזהירים שהזרמת מים לים המלח תצבע את הים באדום ולבן
15.02.2013  12:00


המשרד להגנת הסביבה והארגון הסביבתי "ידידי כדור הארץ - המזרח התיכון" מזהירים מפגיעה קשה בים המלח בעקבות הקמת "תעלת הימים", שתזרים מים לים מלח ממפרץ אילת. בעוד המשרד טוען שיש לקיים בשלב ראשון בדיקה של הפרויקט בהיקף ניסיוני, טוען הארגון הסביבתי שיש לבטל את הפרויקט ולבחון חלופות אחרות להצלת ים המלח.
הבנק העולמי אמור לקיים בירושלים שימוע ציבורי בעקבות פרסום דו"חות מומחים מטעמו, שקבעו שיש יתכנות הנדסית וכלכלית למערכת להובלת מים מאילת לים המלח. בפרויקט זה תועבר כמות גדולה של מים למתקן התפלה בשטח ירדן. מי השתייה יועברו לאזור עמאן והתמלחת שנותרה תוזרם לים המלח כדי לעצור את ירידת המפלס.
לקראת השימוע פרסם המשרד להגנת הסביבה את עמדתו המקצועית והזהיר שהזרמה של יותר ממיליארד מטרים מעוקבים של תוצרי לוואי ממתקן התפלה, כמתוכנן, תביא לשינוי שלילי בהרכב ים המלח. היא עלולה להביא להתפתחות אצות שיצבעו את הים באדום ולהתפתחות גושי גבס שיצבעו אותו בלבן. קיימת גם סכנה של שחרור גז מימן גופרתי המהווה מטרד ריח קשה. פירוש הדבר פגיעה קשה בתיירות באזור ובאופי הייחודי של ים המלח.
גדעון ברומברג, מנכ"ל ארגון ידידי כדור הארץ המזרח התיכון (ארגון ששותפים בו ישראלים, ירדנים ופלסטינים), אמר השבוע כי כדי לספק את האנרגיה הנדרשת לפרויקט צריך יהיה להקים בירדן עוד שתי תחנות כוח לייצור חשמל שיגרמו לזיהום אוויר ופליטת גזי חממה. ברומברג הטיל ספק ביכולת לממן את הפרויקט. "ההנחה היא שמדינות בעולם יתנו מתנה של 4.5 מיליארדי דולרים, וקשה לראות איך זה קורה במצב הכלכלי הקיים. ירדן אמורה להלוות 2.6 מיליארד דולר כדי לממן את שאיבת המים לעמאן וכבר כיום מצבה הכלכלי קשה. הפרויקט יעלה מאוד את מחיר המים בירדן, בניגוד למטרה שהציב הבנק העולמי".
ברומברג ציין שיש גם קושי מדיני בכך שישראל מסרבת לראות בפלסטינים צד בעל זכויות באזור צפון הים המלח. לדבריו, אין סיכוי שמדינות העולם יתרמו כסף לפרויקט אם הפלסטינים לא ישתלבו בו.
המשרד להגנת הסביבה טוען שיש לבחון בשלב ראשון את הפרויקט באמצעות מתקן ניסיוני, שיזרים כמות קטנה יחסית של מים לקטע בים המלח, שייחסם בסכר וכך ניתן יהיה לעקוב אחר ההשלכות הפרויקט על ים המלח. אך לדברי ברומברג, דו"ח הבנק העולמי מציין שפרויקט כזה לא יפיק מידע מספק על ההשלכות הפרויקט הגדול.
לדעת ברומברג יש לאמץ חלופות לשיקום ים המלח, שעליהן המליצו גם מומחים שהכינו דו"ח חלופות לבנק העולמי. המדובר בייעול השימוש במים באזור, הפניית חלקם למתקני התפלה לשיקום הירדן וים המלח, והרחבת השימוש בשפכים מטוהרים כדי להגדיל את כמות המים הטבעיים הזורמים כיום בירדן. הוא גם טען שיש לחייב בתשלום את מפעלי ים המלח בעד מי הים שהם שואבים ובכך ליצור תמריץ לייעול השימוש במי הים. 



הכותב יוסי לוי joseph levy הינו מומחה לאיסלנד iceland, המלווה קבוצות בנהיגה עצמית בלבד, והמתכנן מסלולי טיול לפי מידת המטייל,והמשמש כמומחה באתר http://www.gotravel.co.il/.
לפניות לכותב shark4162@gmail.com
© Copyright to seeking-the-world.com זכויות יוצרים לאתר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה על תגובתך, ובמידת הצורך יבוצע תיקון.
Thank you for your FEEDBACK, and if necessary a correction will be made.