7 במרץ 2013

מצעד האיוולת של תעלת הימים

מצעד האיוולת של תעלת הימים
הצלת ים המלח ושיקומו, שלהם חשיבות עולמית, צריכים להיות יעד קריטי וראשון במעלה לכלל תושבי האזור וממשלותיהם

15:36   06.03.2013
הארץ,  מאת: גדעון ברומברג

הבנק העולמי יסכם השבוע סדרת שימועים ציבוריים באזורנו הנוגעים לתכנון תעלת הימים מים סוף לים המלח. הבנק נחוש, בשותפות ממשלות האזור ובעידוד גופי הון בעלי אינטרס צר, להתמיד במצעד האיוולת הנמשך זה עשור לקידום מתווה בעל פוטנציאל הרסני ובלתי הפיך לים המלח.
חלופות זולות וכדאיות יותר הן לסביבה והן לכלכלה, כפי שנסקרות בדו"ח הבנק עצמו, מותירות סימן שאלה גדול מעל השיקולים שהנחו את מחברי הדו"ח בגיבוש המלצותיהם. חרף מטרתו המוצהרת לשיקום ים המלח ואספקת מים וחשמל בעיקר לירדן, מציב דו"ח הבנק יעדים שאפתניים, בעוד המציאות החזויה לאחר הקמת הפרויקט עומדת בסתירה מוחלטת לשילוש צפוי של מחיר המים - ל-2.7 דולרים לקוב בירדן, ול-1.8 דולרים בישראל וברשות הפלסטינית.
עוד קובע הדו"ח את הצורך בהקמתן של תחנות כוח שיספקו 880 מגה־ואט לטובת הפרויקט. ואולם בחינה מעמיקה מגלה כי התחנות לא יספקו את כמות האנרגיה הנדרשת ואינן כדאיות כלכלית. התחנות ישרתו כנראה רק את תאגידי התשתיות, המעוניינים בקידום המימון להקמתם של מתקני התפלה וחשמל על ידם.
פרט לנזק הסביבתי הצפוי וייקור עלויות המים לצרכן הסופי, המתווה הקיים מאיים לחבל במימון המאמצים להבניית שלום ושיתוף פעולה אזורי. מחברי הדו"ח טוענים לפירות של "דיווידנד שלום" בסך 43 מיליארד דולר ובפועל הפרויקט ישרת בעיקר את ירדן וייצור מקומות עבודה זמניים לא רבים, אך במקביל הוא נוגס בעוגת המשאבים למימון מיזמים אזוריים חוצי גבולות, בעלי עלות נמוכה יותר והיתכנות ותועלת גבוהות יותר, דווקא בימים שבהם נראה פתח קטן אפילו לחידוש הדיאלוג באזור.
עיון מהיר במדורי הכלכלה בשנים האחרונות מספיק כדי שהמומחים המכובדים, מחברי הדו"ח, יוכלו לדייק יותר בנוגע לשאלת המימון. יש לתהות כיצד פרויקט המצריך השקעה של יותר מ-10 מיליארד דולר מתיימר לגייס הון כזה בעוד שהשווקים הפיננסיים במדינות המערב - שאמורים לשמש מקור המימון - נמצאים על עברי פי פחת ובה בעת המתווה דורש גיוס 2.6 מיליארד דולר מירדן עצמה, שעה שהממלכה ניצבת בפני פשיטת רגל.
כיצד מוסד פיננסי מכובד כמו הבנק העולמי דורש מירדן לקצץ בתשלומי הסובסידיה שמעניקה ממשלתה לאזרחים כתנאי לקבלת אשראי דחוף, ומנגד קורא לגיוס מענק שווה סובסידיה בסך 5 מיליארד דולר לסבסוד תעריפי המים בממלכה כחלק מהמתווה?
הצלת ים המלח ושיקומו, שלהם חשיבות עולמית, צריכים להיות יעד קריטי וראשון במעלה לכלל תושבי האזור וממשלותיהם, ומן הראוי הוא שערוצי הפעולה המוצעים יתאימו למציאות בשטח כיוצרים מציאות סביבתית, כלכלית וחברתית טובה יותר.
הפתרון ההולם ביותר נמצא תחת הפנס, בדו"ח החלופות הנלווה לדו"ח הבנק העולמי ושלהכנתו התנגדו תחילה הבנק וממשלות האזור ומצאו לנכון לתקצבו בחצי מיליון דולר, לעומת 16 מיליון דולר שהושקעו בהכנת המתווה המוצע. בדו"ח החלופות נכתב כי דווקא שיקום חלקו הדרומי של נהר הירדן וחידוש זרימה רבתי ממנו לים המלח, כפי שנעשה מאז ימי קדם, הוא הפתרון בעל התועלת הסביבתית הטובה ביותר, לצד שיעור כדאיות כלכלית לא מבוטל - עם פוטנציאל הכנסות רב מתיירות ומיזמים נוספים.
למתווה חלופי זה השלכות חיוביות ביותר גם אם אינו משרת את מטרותיהן של קבוצות כלכליות רבות עוצמה והצורך של הפוליטיקאים בגזירת סרטים על רקע אתרים להקמת מיזמי תשתיות מגלומניים. יהיה זה מן הראוי לבנק העולמי וממשלות האזור לשקול חלופות אחרות ולסגת ממה שנראה יותר ויותר כאוברדרפט רציני בהפעלתו של היגיון בריא ושכל ישר.


הכותב הוא מנכ”ל ארגון ידידי כדור הארץ והמזרח התיכון

הכותב יוסי לוי joseph levy הינו מומחה לאיסלנד iceland, המלווה קבוצות בנהיגה עצמית בלבד, והמתכנן מסלולי טיול לפי מידת המטייל,והמשמש כמומחה באתר http://www.gotravel.co.il/.
לפניות לכותב shark4162@gmail.com
© Copyright to seeking-the-world.com זכויות יוצרים לאתר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה על תגובתך, ובמידת הצורך יבוצע תיקון.
Thank you for your FEEDBACK, and if necessary a correction will be made.