3 במרץ 2013

הקונפליקט אדם וטבע

הקונפליקט אדם וטבע.

פרויקט תעלת הימים 

הוא רעיון שמלווה את ארץ ישראל עוד מימי זאב הרצל.

את עיקר הפרסום לרעיון בניית תעלת הימים ,הביא בנימין זאב הרצל, חוזה המדינה וממנהיגי התנועה הציונית בראשיתה. התנועה הציונית תמכה ברעיון של פרויקט תעלת הימים, החל משנות התשעים של המאה ה-19.

לאורך השנים הרבות , הרעיון המהפכני והעצום המשיך לעלות ולהגיע לשלבי תכנון ודיונים מהותיים. עם זאת, גם כיום ,התעלה עדיין אינה בנויה, למרות שהנושא נמצא בשלבים מתקדמים ביותר.

תעלת הימים היא שם כולל למיזמים של הובלת מים בין ימים בישראל.

תוכננו מסלולים שונים:

*המסלול הצפוני:הזרמת מי הים התיכון בתעלה דרך עמק יזרעאל לעמק בית שאן ומשם לים המלח.

*המסלול המרכזי: הזרמת מי הים התיכון מאשקלון בתעלה פתוחה ובמנהרה תת קרקעית מתחת להרי חברון לים המלח.

*המסלול הדרומי: הזרמת מי ים סוף לים המלח בתעלה פתוחה בערבה לים המלח.


התוכנית המקובלת היום היא המסלול הדרומי שעתיד לחבר בין ים סוף אל ים המלח שהולך ומאבד ממפלסו. פרויקט תעלת הימים נועד לאזן את  מפלס ים המלח, ליצר חשמל באנרגיה הידרואלקטרית ,להתפיל מים תוך שיתוף פעולה בין ירדן, הרשות הפלסטינית וישראל ,וחיזוק השלום.
בנוסך,לאורכה של התעלה יבנו אתרי נופש ,ספורט ומלונות שימשכו תיירים רבים.


המלונות, אתרי הנופש והספורט המתוכננים לאורך תעלת הימים

הפרויקט עשוי ליצור מקומות עבודה רבים, ויפתח את סביבת הדרום כולה. הבנק העולמי תומך בעיקר העלויות  של הפרויקט.


אזור ים המלח מצוי במצב של דרדור מתמשך אשר מתבטא בירידת מפלס ים המלח וכמטר אחד בשנה. זאת בשל שימוש מוגבר של מדינות האזור במים שהיו אמורים להגיע לים המלח ובשל השפעת מפעלי ים המלח ומפעל האשלג הירדני, אשר שואבים מים של ים המלח לצרכי פעילות תעשייתית.

לנסיגת המפלס מתווספים גם נזקים חמורים, ביניהם: שינוי פני הנוף, פגיעה במפעלי תיירות ובאפשרויות פיתוח חופי רחצה, נזקי בולענים ועוד...
נסיגת ים המלח.

הבולענים.

אחת החלופות המרכזיות שנבחנות על מנת לתת מענה לבעיית נסיגת מפלס ים המלח היא התרומה האפשרית של תעלת המים. 
בשנת 2009 הושגה פריצת דרך לגבי פרויקט תעלת הימים. כנסת ישראל (בוועדת הכלכלה של הכנסת) והממשלות של ישראל, ירדן והרשות הפלשתינית, תוך שיתוף הבנק העולמי, הגיעו להסכמה מסוימת לבניית פיילוט של תעלת הימים לבחינת ההשפעות והיכולות של הפרויקט.

התגובות לפרויקט: 
 מחקר חדש שהוזמן על ידי הבנק העולמי, טוען כי אם תיכרה תעלת הימים שתחבר בין ים סוף לים המלח, קיימת אפשרות שהדבר יביא להלבנתו בשל התפתחות שכבות גבס ואף ייתכן שיתפתחו בו אצות. בנוסף לכך סוברים החוקרים כי התעלה רק תגביר את תופעת הבולענים.
המחקר, שבוצע במסגרת בדיקת התכנות של פרויקט התעלה שעורך הבנק, מציע להתקדם בשלבים לפני מימוש מלא של התוכנית ומעריך שביצוע פרויקט ניסיוני שבו יוזרמו כמויות מים קטנות יותר, יוכל לפתור חלק מהאי ודאויות הקיימות לגבי השלכות התעלה הגדולה. החוקרים מהמכון הגיאולוגי וחברת תה"ל, שבדקו את ההשלכות האפשריות של התעלה על הים, קבעו שהזרמת מי מפרץ אילת בכמות של 400 מליון מטרים מעוקבים לא תחולל שינויים משמעותיים, אבל ציינו שהיא גם לא תצליח להביא לייצוב המפלס אלא רק להאט את קצב ירידתו. כדי לייצב את המפלס יש צורך בכמות של לפחות 700 מליון מטרים מעוקבים בשנה.
המשרד להגנת הסביבה והארגון הסביבתי "ידידי כדור הארץ - המזרח התיכון" מזהירים מפגיעה קשה בים המלח בעקבות הקמת "תעלת הימים", שתזרים מים לים המלח ממפרץ אילת. בעוד המשרד טוען שיש לקיים בשלב ראשון בדיקה של הפרויקט בהיקף ניסיוני, טוען הארגון הסביבתי שיש לבטל את הפרויקט ולבחון חלופות אחרות להצלת ים המלח. הבנק העולמי אמור לקיים בירושלים שימוע ציבורי בעקבות פרסום דו"חות מומחים מטעמו, שקבעו שיש יתכנות הנדסית וכלכלית למערכת להובלת מים מאילת לים המלח. בפרויקט זה תועבר כמות גדולה של מים למתקן התפלה בשטח ירדן. מי השתייה יועברו לאזור עמאן והתימלחת שנותרה תוזרם לים המלח כדי לעצור את ירידת המפלס.
לקראת השימוע פרסם המשרד להגנת הסביבה את עמדתו המקצועית והזהיר שהזרמה של יותר ממיליארד מטרים מעוקבים של תוצרי לוואי ממתקן התפלה (התימלחת), כמתוכנן, תביא לשינוי שלילי בהרכב ים המלח. היא עלולה להביא להתפתחות אצות שיצבעו את הים באדום ולהתפתחות גושי גבס שיצבעו אותו בלבן. קיימת גם סכנה של שחרור גז מימן גופרתי המהווה מטרד ריח קשה. פירוש הדבר פגיעה קשה בתיירות באזור ובאופי הייחודי של ים המלח.
גדעון ברומברג, מנכ"ל ארגון ידידי כדור הארץ המזרח התיכון (ארגון ששותפים בו ישראלים, ירדנים ופלסטינים), אמר כי כדי לספק את האנרגיה הנדרשת לפרויקט צריך יהיה להקים בירדן עוד שתי תחנות כוח לייצור חשמל שיגרמו לזיהום אוויר ופליטת גזי חממה. ברומברג הטיל ספק ביכולת לממן את הפרויקט. "ההנחה היא שמדינות בעולם יתנו מתנה של 4.5 מיליארדי דולרים, וקשה לראות איך זה קורה במצב הכלכלי הקיים. ירדן אמורה להלוות 2.6 מיליארד דולר כדי לממן את שאיבת המים לעמאן וכבר כיום מצבה הכלכלי קשה. הפרויקט יעלה מאוד את מחיר המים בירדן, בניגוד למטרה שהציב הבנק העולמי".
ברומברג ציין שיש גם קושי מדיני בכך שישראל מסרבת לראות בפלסטינים צד בעל זכויות באזור צפון הים המלח. לדבריו, אין סיכוי שמדינות העולם יתרמו כסף לפרויקט אם הפלסטינים לא ישתלבו בו.
המשרד להגנת הסביבה טוען שיש לבחון בשלב ראשון את הפרויקט באמצעות מתקן ניסיוני, שיזרים כמות קטנה יחסית של מים לקטע בים המלח, שייחסם בסכר וכך ניתן יהיה לעקוב אחר ההשלכות הפרויקט על ים המלח. אך לדברי ברומברג, דו"ח הבנק העולמי מציין שפרויקט כזה לא יפיק מידע מספק על ההשלכות הפרויקט הגדול.
לדעת ברומברג יש לאמץ חלופות לשיקום ים המלח, שעליהן המליצו גם מומחים שהכינו דו"ח חלופות לבנק העולמי. המדובר בייעול השימוש במים באזור, הפניית חלקם למתקני התפלה לשיקום הירדן וים המלח, והרחבת השימוש בשפכים מטוהרים כדי להגדיל את כמות המים הטבעיים הזורמים כיום בירדן. הוא גם טען שיש לחייב בתשלום את מפעלי ים המלח בעד מי הים שהם שואבים ובכך ליצור תמריץ לייעול השימוש במי הים.

דעתנו האישית:
פיתוח הסביבה לרווחת  האדם הינה דילמה קשה. האדם מעוניין לנצל לרווחתו את משאבי הטבע. כתוצאה מכך משתנים סדרי בראשית. לרוב, השינוי  הוא בעל השפעות סביבתיות שליליות שלא נלקחות  מספיק ברצינות בשלב התכנון והביצוע.

לדעתי,חייבים לבחון בשלב ראשון את הפרויקט באמצעות מתקן ניסיוני, שיזרים כמות קטנה יחסית של מים לקטע בים המלח, שייחסם בסכר וכך ניתן יהיה לעקוב אחר ההשלכות הפרויקט על ים המלח- כפי שממליץ המשרד להגנת הסביבה.
 חובה ללמוד את ההשלכות, להיות מפוקחים ואמיצים . חובה לשנות, לעכב או אפילו לבטל את התוכנית אם הפגיעה  באותם האזורים אינה בתחום הסביר.

ים המלח הוא נכס עולמי. מוטלת עלינו האחראיות להפסיק לפגוע בו ולשנות את אופיו.

המפלס יורד בקצב מהיר. ים המלח

ביבליוגרפיה:
1. ישראל, ירדן והרשות הפלסטינית הסכימו לקדם את הקמת תעלת הימים:
http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=100081456
".2חשש: תעלת הימים תהפוך את ים המלח ללבן"
3. המשרד להגנת הסביבה והירוקים: תעלת הימים תפגע קשות בים המלח
http://www.haaretz.co.il/news/science/1.1930321
כותב לא ידוע

הכותב יוסי לוי joseph levy הינו מומחה לאיסלנד iceland, המלווה קבוצות בנהיגה עצמית בלבד, והמתכנן מסלולי טיול לפי מידת המטייל,והמשמש כמומחה באתר http://www.gotravel.co.il/.
לפניות לכותב shark4162@gmail.com
© Copyright to seeking-the-world.com זכויות יוצרים לאתר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה על תגובתך, ובמידת הצורך יבוצע תיקון.
Thank you for your FEEDBACK, and if necessary a correction will be made.