13 בדצמבר 2006

ידידי כדור הארץ הבנק העולמי פועל בניגוד לנהלים בנוגע לסקר מובל השלום

ידידי כדור הארץ הבנק העולמי פועל בניגוד לנהלים בנוגע לסקר מובל השלום

03:37   13.12.2006
מאת: הארץ
ההנחיות שנתן הבנק העולמי לבדיקת פרויקט מובל השלום (תעלת הימים), עלולות להוות הפרה של הנהלים הפנימיים של הבנק - כך התריע ארגון ידידי כדור הארץ המזה"ת, בפני מדינות תורמות שהשתתפו בכנס שנערך השבוע בירדן לרגל השקת סקר ההיתכנות לפרויקט. ידידי כדור הארץ הוא ארגון ישראלי-ירדני-פלשתיני העוסק בנושאי סביבה המשותפים למדינות.
הפרויקט מיועד להזרים מאות מיליוני מ"ק מים בשנה מים סוף לים המלח, להתפיל מים עבור ירדן והרשות הפלשתינית ולייצר חשמל עבור ישראל. ההשקעה בהקמתו נאמדת ב-3-4 מיליארד דולר. אורך התעלה, שתיכרה בצד הירדני, נאמד ב-180 קילומטר. בנקודת היציאה, באזור הדרומי של ים המלח, מתוכנן מתקן ההתפלה הגדול בעולם שיפיק כ-800 מיליון מ"ק בשנה. עודפי המים יועברו לים המלח כדי לנסות ולפתור את בעיית ירידת המפלס. בתוואי התעלה מתוכננת הקמת תחנת כוח הידרו-אלקטרית שתנצל את הבדל הגובה בין ים סוף לים המלח (400 מטר) לייצור 800 מגה-ואט חשמל.
לדברי מנכ"ל ידידי כדור הארץ, גדעון ברומברג, הארגון אינו מתנגד בהכרח להקמת התעלה, אך לפני היציאה לפרויקט יש לבחון את ההשפעות על כמה תחומים חשובים.ברומברג אמר: "האחריות על מצבו העגום של ים המלח מוטלת על כתפי הממשלות. הן אלה שלקחו את מי הירדן שהזינו את ים המלח מאז ומתמיד. אם הבנק העולמי היה פועל על פי נהליו הוא, הוא היה בודק את האפשרות של הצלת ים המלח באמצעות שיקום חלק מזרימת הנהר ההיסטורית".
בארגון ידידי כדור הארץ אומרים כי הבנק העולמי טוען שהפרויקט "יציל את ים המלח", באמצעות העברת מי ים ממפרץ אילת לים המלח. לטענתם, רעיון זה שנוי במחלוקת, עקב הסכנה שהוא מהווה לשלוש מערכות אקולוגיות: מפרץ אילת, עמק הערבה וים המלח עצמו. בארגון אומרים כי הבנק העולמי מסרב לבחון חלופות לפרויקט, כמו שיקום חלקי של הזרימה הטבעית בנהר הירדן הדרומי, על אף שנהלי הבנק מחייבים בחינת חלופות. "עניין זה נוגע ישירות לאמינות הבנק העולמי", אמר מונקט' מהייר, המנהל הירדני של ידידי כדור הארץ המזה"ת. "איננו דורשים מהבנק ללכת לקראתנו בבחינת החלופה של נהר הירדן הדרומי, אלא למלא את חובתו בהתאם לנהלי הבנק עצמו". 

הכותב יוסי לוי joseph levy הינו מומחה לאיסלנד iceland, המלווה קבוצות בנהיגה עצמית בלבד, והמתכנן מסלולי טיול לפי מידת המטייל,והמשמש כמומחה באתר http://www.gotravel.co.il/.
לפניות לכותב shark4162@gmail.com
© Copyright to seeking-the-world.com זכויות יוצרים לאתר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה על תגובתך, ובמידת הצורך יבוצע תיקון.
Thank you for your FEEDBACK, and if necessary a correction will be made.