11 בדצמבר 2006

שרי התשתיות של ישראל, ירדן והרשות הפלשתינית

שרי התשתיות של ישראל, ירדן והרשות הפלשתינית: בכל רגע שעובר, ים המלח הולך ונכחד
נציגים אירופאים: גם אם כדאיות פרויקט מובל השלום מוטלת בספק, השיחות בין הצדדים הן הישג
18:21   10.12.2006
הארץ,   מאת: שרון קדמי
מאת שרון קדמי, ירדן
ים המלח הוא נכס כלל עולמי שחשיבותו לישראל, לירדן ולרשות הפלשתינאית לא תסולא בפז, וצריך להצילו מוקדם ככל שניתן - כך הכריזו הבוקר שרי התשתיות והמים של ישראל, ירדן והרשות הפלשתינית בכנס של הבנק העולמי בירדן, בו הושקה בדיקת ההיתכנות הכלכלית של פרויקט מובל השלום (תעלת הימים). בכנס נטלו חלק המדינות שתרמו עד עתה 9 מתוך 15 מיליון דולר לצורך בדיקת ההיתכנות.
בכנס מיוחד שהקיים הבנק העולמי בירדן נטלו חלק בין השאר שר התשתיות הלאומיות בנימין בן אליעזר, שר המים הירדני זעפר אל עלם, נציג ראש הרשות הפלשתינית ד"ר מוחאמד מוסטפה, נציגי הבנק העולמי ונציגי המדינות התורמות. הפרויקט, שהיקפו נאמד בכ-4-3 מיליארד דולר, יהיה משותף לישראל, ירדן והרשות הפלשתינית.
על פי התוכנית הנוכחית, התעלה אמורה לצאת מאיזור מפרץ אילת, משם תעבור בצידו הירדני של הגבול עד לנקודה הגבוהה ביותר באיזור, באר מנוחה-פארן מהצד הירדני, ומשם תוזרם לכיוון ים המלח תוך ניצול הפרשי הגובה, של כ-600 מטר. אורך התעלה כ-180 ק"מ שייכרו בצידה הירדני, מתוכם 134 ק"מ בתעלה מקורה. הפרויקט מיועד להזרים מאות מיליוני מ"ק מים בשנה מים סוף לים המלח, להתפיל מים עבור ירדן והרשות הפלשתינית ולייצר חשמל עבור ישראל, ירדן והפלשתינים.
ההשקעה בהקמת הפרויקט נאמדת כאמור ב-4-3 מיליארד דולר. בנקודת היציאה, באיזור הדרומי של ים המלח, מתוכנן מתקן ההתפלה הגדול בעולם, שיפיק כ-800 מיליון מ"ק בשנה. עודפי המים יועברו לים המלח כדי לנסות ולפתור את בעיית ירידת המפלס של ים המלח. בנוסף, בתוואי התעלה מתוכננת לקום תחנת כוח הידרואלקטרית, שתנצל את הבדל הגובה בין ים סוף לים המלח לייצור 800 מגה וואט חשמל.
לדברי שר התשתיות הלאומיות, בנימין בן אליעזר, "ילדינו ונכדינו לא יסלחו לנו אם לא נבטיח את קיומו של ים המלח. אין לנו ברירה אלא לשמרו ולשקמו. הסכם שלום הוא בסופו של דבר נייר עם חתימות, הדרך היחידה להבטיח את השלום הוא באמצעות הסכמים כלכליים בילטראליים בין המדינות, וזו המטרה שלנו".
נציגים אירופאים שנטלו חלק בכנס ציינו שאכן מדובר בפרויקט חשוב, אך היתכנותו הכלכלית מוטלת בספק רב. "אם הפרויקט כלכלי או לאו - נדע עוד שנתיים, אבל ההישג החשוב מכל לפי שעה הוא הרב שיח בין המדינות ושיתוף הפעולה ההולך ומתגבש".

ארגון ידידי כדור הארץ המזה"ת התריע בפני המדינות התורמות המשתתפות בפסגת ים המלח - המאורגנת על ידי הבנק העולמי - כי הנחיות שניתנו לבדיקת פרויקט של הבנק העולמי (Terms of Reference) עלולות להוות הפרה של הנהלים הפנימיים של הבנק. 

הכותב יוסי לוי joseph levy הינו מומחה לאיסלנד iceland, המלווה קבוצות בנהיגה עצמית בלבד, והמתכנן מסלולי טיול לפי מידת המטייל,והמשמש כמומחה באתר http://www.gotravel.co.il/.
לפניות לכותב shark4162@gmail.com
© Copyright to seeking-the-world.com זכויות יוצרים לאתר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה על תגובתך, ובמידת הצורך יבוצע תיקון.
Thank you for your FEEDBACK, and if necessary a correction will be made.