28 ביולי 2009

"רק תעלת הימים תציל את ים המלח"

סילבן שלום: "רק תעלת הימים תציל את ים המלח"; חנין: "הסיכונים הסביבתיים גדולים"
ח"כ דב חנין: "בפרויקט אין התמודדות עם כך שנהר הירדן נהפך לתעלת ביוב ובקושי זורם". השר לשיתוף פעולה אזורי סילבן שלום: "מטרת הפיילוט היא בדיקת ההשפעות הסביבתיות"

הארץ,  צבי זרחיה
27.07.2009 23:39

בדיון שנערך אתמול בוועדת הכלכלה של הכנסת התריע ח"כ דב חנין (חד"ש), יו"ר השדולה הירוקה בכנסת, מפני ההשלכות הסביבתיות של פרויקט תעלת הימים בין ים סוף לים המלח. מנגד אמר השר לשיתוף פעולה אזורי, סילבן שלום: "ים המלח גווע ואין מציל, וזו הדרך היחידה להצילו. הגענו לפריצת דרך דרמטית - וחייבים להמשיך".
לדברי שלום, "פרויקט תעלת הימים יוצא אל הפועל. ירדן קיבלה את המתווה הפוליטי שבו יישום הפרויקט בשלבים, וכך גם הבנק העולמי". עוד אמר שלום כי ההחלטה, שלה שותפים הירדנים והבנק העולמי, מתייחסת ליישום הפרויקט כ"פיילוט", שבשלב הראשון יונח בין ים סוף לים המלח צינור אחד (מתוך ארבעה מתוכננים), ויישאבו מים סוף 200 מיליון מ"ק בשנה, שמחציתם יותפלו ויועברו לירדן, ומחציתם יוזרמו לים המלח. לדבריו, עלות הפיילוט היא כ-1.25 מיליארד דולר, והעלות הכוללת של הפרוייקט היא 10-15 מיליארד דולר.
לדברי שלום, התהליך לא יזיק באופן מהותי לימים, ומטרת הפיילוט היא "בדיקת ההשפעות הסביבתיות על ים סוף וים המלח". כמו כן, אמר, התפלה של 100 מיליון מ"ק מים היא פתרון למצוקת המים בירדן.
חנין הזהיר כי "אנחנו מתקדמים מהר למהלך שיש בו סיכונים גדולים מאוד. אני ממליץ על בדיקה של כמה אופציות שיתמודדו עם הגורם לבעיה ולא רק עם מציאת פתרונות". חנין אמר כי יש בעייתיות בדרך ניצול מי ים המלח, בין השאר על ידי מפעלי ים המלח ובחוסר ההתמודדות עם כך ש"נהר הירדן הפך לתעלת ביוב ובקושי זורם".
יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ אופיר אקוניס (ליכוד) אמר כי "מיזם תעלת הימים יהיה פריצת דרך בהפקת מים ראויים לשתייה תוך יצירת מקורות תעסוקה רחבי היקף לתושבי הדרום". לדבריו, "חברי הוועדה תומכים בפיילוט".
גם ראש רשות המים, פרופ' אורי שני, הביע תמיכה בפרויקט ובפיילוט. מנכ"ל אגודת ידידי כדור הארץ, גדעון בלומברג, אמר כי לפי ההסכמים הבינלאומיים, הירדנים לא יוכלו לקדם את הפרויקט לבדם ללא הסכמה מצד ישראל. הבנק העולמי מקיים בדיקה שעתידה להסתיים בעוד כשנה וחצי, ולכן אין עניין לקדם את הפיילוט לפני תוצאות הבדיקה. הבנק העולמי מסר לאגודה כי בכוונתו לצאת מהפרויקט במידה שיתחילו את הפיילוט המוצע.

מנכ"לית עמותת אדם טבע ודין, עו"ד ציפי איסר-איציק, בירכה על היוזמה אך לדבריה, גם הפיילוט הוא פרויקט עצום בפני עצמו, ויש חשש מהנזקים הסביבתיים שייגרום. 

הכותב יוסי לוי joseph levy הינו מומחה לאיסלנד iceland, המלווה קבוצות בנהיגה עצמית בלבד, והמתכנן מסלולי טיול לפי מידת המטייל,והמשמש כמומחה באתר http://www.gotravel.co.il/.
לפניות לכותב shark4162@gmail.com
© Copyright to seeking-the-world.com זכויות יוצרים לאתר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה על תגובתך, ובמידת הצורך יבוצע תיקון.
Thank you for your FEEDBACK, and if necessary a correction will be made.