28 ביולי 2009

סילבן שלום תעלת הימים יוצאת לדרך

סילבן שלום תעלת הימים יוצאת לדרך; 200 מיליון מ"ק בשנה יישאבו מים סוף; מחציתם יותפלו לטובת ירדן
ועדת הכלכלה אישרה ביצוע פיילוט לפרויקט; אגודת ידידי כדור הארץ: הבנק העולמי לא יתמוך בפיילוט

14:54   27.07.2009
הארץ,  מאת: צבי זרחיה
המשנה לרה"מ והשר לשיתוף פעולה איזורי, סילבן שלום, אומר כי פרויקט הקמת תעלת הימים הולך להתמשש ובשלב ראשון יבוצע פיילוט, לאחר ש"ירדן קיבלה את המתווה הפוליטי שכולל יישום בשלבים של הפרויקט, וכך גם הבנק העולמי. אנחנו הולכים להוציא את הפרויקט אל הפועל".
בהופיעו היום בוועדת הכלכלה אמר שלום כי "ההחלטה של השותפים הירדנים והבנק העולמי מתייחסת ליישום הפרוייקט כפיילוט ב-4 שלבים: הנחת צינור אחד מתוך הארבעה, שאיבה של כ-200 מיליון מ"ק לשנה מים סוף, התפלה של כ-100 מיליון מ"ק לשנה שיועברו לירדן וכן מעבר של כ-100 מיליון מ"ק לשנה שיועברו לים המלח.
לדבריו, עלות הפיילוט ,כולל מרכיב התפלהף היא כ-1.25 מיליארד דולר. העלות הכוללת של הפרוייקט - 10-15 מיליארד דולר.
שלום הדגיש שהפיילוט יאפשר בדיקת השפעות סביבתיות: הזרמת המים תאפשר בדיקה של ההשפעות האקולוגיות ובחינה של ממשקי שאיבה ושחרור שונים. התהליך יתקיים ללא נזק מהותי לאף אחד מהימים. כמו כן, התפלת כמות מים של 100 מיליון מ"ק, מהווה פתרון למצוקת המים בירדן.
שלום הוסיף כי "הגישה השלבית תיבחן בעדיפות הגבוהה ביותר במסגרת מחקר ההיתכנות. נושא המימון לפיילוט בבדיקה מול השותפים וגורמי מימון בינלאומיים. המטרה בפיילוט היא בדיקת ההשפעות הסביבתיות על ים סוף וים המלח. זה יאפשר לנו לבחון מבחינה הנדסית מה קורה כשמניחים צינור אחד במקום ארבעה. וכמובן נושא התפלת המים, שהוא הנושא האקוטי ביותר לצד הירדני שסובל ממחסור חמור במים".
"ים המלח גווע ואין מציל, זו הדרך היחידה להציל אותו", התפייט שלום. "אנחנו נמצאים בשלב שבו הגענו לפריצת דרך דרמטית וחייבים להמשיך". עוד הוסיף שלום ש"המתכון הוא שיתוף פעולה אזורי שיחמם את השלום הקר. הפרויקט הזה הוא במסגרת המאמצים שאנחנו עושים כדי ליצור שיתוף פעולה כלכלי עם הרשות הפלסטינית וירדן כבסיס למיזמים משותפים נוספים שיקדמו את האינטרסים של כל הצדדים".
יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ אופיר אקוניס (ליכוד), אמר כי "מיזם תעלת הימים יהווה פריצת דרך בהפקת מים ראויים לשתייה תוך יצירת מקורות תעסוקה רחבי היקף לתושבי דרום הארץ". אקוניס הוסיף כי "לפרויקט חשיבות כלכלית, חשיבות להצלת ים המלח, מיזמי תיירות ותעסוקה. חברי הוועדה תומכים בעריכת ההפיילוט".
יו"ר השדולה הירוקה בכנסת, ח"כ דב חנין (חד"ש), הזהיר כי "אנחנו מתקדמים מהר למהלך שיש בו סיכונים גדולים מאוד. אני ממליץ על בדיקה של כמה אופציות שיתמודדו עם מה שגורם לבעיה ולא רק עם מציאת פתרונות". חנין הצביע על הבעייתיות בדרך ניצול מי ים המלח, ובתוכם מפעלי ים המלח, ועל חוסר ההתמודדות עם העובדה שנהר הירדן הפך לתעלת ביוב שבקושי זורם".
פרופ' אורי שני, ראש רשות המים, הביע תמיכה בפרויקט ובפיילוט שהשר הציע מתוך תקווה שכך יוכלו לקבל הערכה מספקת על הפרויקט ללא גרימת נזק במידה ויגלו כי הפרויקט בעייתי.
גדעון בלומברג, מנכ"ל אגודת ידידי כדור הארץ, אמר כי לפי ההסכמים הבינלאומיים הירדנים לא יוכלו לקדם את הפרויקט לבדם ללא הסכמה מצידנו. "הבנק העולמי מקיים בדיקה שעתידה להסתיים בעוד כשנה וחצי ולכן אין עניין לקדם את הפיילוט לפני תוצאות הבדיקה. הבנק העולמי מסר לאגודה כי בכוונתו לצאת מהפרויקט במידה ויתחילו את הפיילוט המוצע".
עו"ד ציפי איסר-איציק, מנכ"ל עמותת אדם טבע ודין, בירכה על היוזמה אך טענה כי יש לבחון חלופות אחרות להצלת ים המלח שיכולות להיות פחות פוגעניות בסביבה. לטענתה, גם הפיילוט הוא פרויקט עצום בפני עצמו ויש חשש מהנזקים הסביבתיים שייגרמו כתוצאה מכך.

רוני יפה, יזם בתחום הובלת מים, אמר כי "ישנה חלופה נוספת שאיננה נשקלת של יבוא מים מטורקיה - חלופה שיכולה לפתור את כל בעיות המים של האזור. בעלויות של 12.5 מיליון דולר ניתן תוך שנה לבצע פיילוט ולקבל מענה ליכולות חלופה זו". 

הכותב יוסי לוי joseph levy הינו מומחה לאיסלנד iceland, המלווה קבוצות בנהיגה עצמית בלבד, והמתכנן מסלולי טיול לפי מידת המטייל,והמשמש כמומחה באתר http://www.gotravel.co.il/.
לפניות לכותב shark4162@gmail.com
© Copyright to seeking-the-world.com זכויות יוצרים לאתר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה על תגובתך, ובמידת הצורך יבוצע תיקון.
Thank you for your FEEDBACK, and if necessary a correction will be made.