16 ביוני 2008

תעלת הימים: ארגוני הסביבה פותחים במאבק

תעלת הימים: ארגוני הסביבה פותחים במאבק


לקראת ביקורו הצפוי בארץ של נשיא צרפת ניקולא סרקוזי, עומד נשיא המדינה, שמעון פרס, להכריז על תחילת פרויקט "תעלת הימים". על רקע ההכרזה, פתחה
קואליציה של ששה ארגוני סביבה במאבק ציבורי משותף: אין לקדם את תוכנית "תעלת הימים", אותה מקדם הנשיא שמעון פרס, ואת המיזם של יצחק תשובה עד לאחר שתיבדקנה כל החלופות לשיקום ים המלח ולאחר הבנת כל ההשלכות הסביבתיות של הפרויקט * "המדינה רצה בעיניים עצומות לפרויקט שאי אפשר לחזות את תוצאותיו"

15 ביוני 2008

תצפית מדרך  השלום. צילום: בן דביר, בית ספר שדה חצבהקואליציה של שישה ארגונים סביבתיים, החברה להגנת הטבע, ידידי כדור הארץ המזרח התיכון, אדם, טבע ודין, מגמה ירוקה, חיים וסביבה וצלול, החליטו לפתוח במאבק ציבורי משותף נגד קידום תכנית "תעלת הימים", אותה מקדם הנשיא שמעון פרס והמיזם של איש העסקים יצחק תשובה, עוד בטרם החלו בדיקת ההשלכות הסביבתיות של הפרויקט.
ההחלטה התקבלה בעקבות ישיבה שהתקיימה בימים האחרונים בין נציגי כל הארגונים. מטרת המאבק היא לחייב את מקדמי התכנית והיזמים לבדוק את החלופות השונות לפתרון בעיית מפלס ים המלח ואת כל ההשלכות הסביבתיות של כל אחת מהחלופות. ביחס לחלופה המוצעת בעמק הערבה, יש לבדוק את השפעות התכנית המוצעת על מפרץ אילת, על עמק הערבה ועל ים המלח.
לדעת הארגונים, שיקום המפלס של ים המלח צריך להתנהל תוך דיון ציבורי מעמיק ויסודי, ובהתבסס על חוות דעת של מומחים ואנשי מקצוע מתחומים שונים. הארגונים החוששים בין היתר, מהמחיר האקולוגי הכבד של פרויקט התעלה על אזור הערבה וים המלח ומההשפעה על האקולוגיה של מפרץ אילת, דורשים מנשיא המדינה שמעון פרס, מהממשלה ומהיזמים בארץ ובעולם לא "לרוץ בעיניים עצומות" לביצוע פרויקט בסדר גודל כזה ובעל השלכות סביבתיות עצומות, ללא בדיקה מקדימה ורצינית, כפי שנעשה גם בפרויקטים מצומצמים הרבה יותר.
המיזם של יצחק תשובה, שזכה לשם "לאס וגאס בערבה", עתיד לכלול בנייה בהיקפים שאין להם אח  ורע בארץ: כ-200 אלף חדרי מלון (פי ארבעה מהיקף חדרי המלון הקיים היום בארץ), מיליון מועסקים, שורה של אגמים ועוד. מהמידע שפורסם עולה כי ישנה כוונה לקדם את המיזם ללא כל קשר לבדיקה המתבצעת על ידי הבנק העולמי ובאמצעות הצעת חוק עוקפת תכנון, המקודמת על ידי הנשיא פרס.
החלטות הקואליציה: - ארגוני הסביבה מביעים דאגה לגורלו של ים המלח, אולם סבורים כי הקשר שנעשה, בין הפרויקט המתוכנן לבין הצלת ים המלח לא נבדק דיו והוא טומן בחובו סיכונים שאי אפשר להמעיט בחשיבותם לגבי המערכת הטבעית של אזור הבקע הסורי-אפריקאי, ובמיוחד לאזור הערבה.
-  ארגוני הסביבה רואים בדאגה רבה את ההכרזה המתוכננת על פרויקט "תעלת הימים", בטרם תיערך בחינה מקיפה של כל ההשלכות הסביבתיות והטבעיות.
- ארגוני הסביבה מוטרדים מהדרך בה עומדים לקדם את המיזם באמצעות חוק מיוחד לנושא זה, שיזכה לטיפול "מהיר", במטרה לנסות ולעקוף תהליכי תכנון יסודיים ובדיקות מקיפות.
הארגונים החליטו כי ינקטו בכל האמצעים העומדים לרשותם על מנת להביא לעצירה מוחלטת של היוזמה, אלא אם זו תקודם במסגרת החוק ותוך כדי דיון ציבורי מעמיק ויסודי, כנהוג במשטרים דמוקרטיים מתקדמים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה על תגובתך, ובמידת הצורך יבוצע תיקון.
Thank you for your FEEDBACK, and if necessary a correction will be made.