15 ביוני 2008

ארגונים ירוקים תעלת הימים תזיק לסביבה

ארגונים ירוקים תעלת הימים תזיק לסביבה
הארגונים קראו לנשיאי ישראל וצרפת, העתידים להשיק את הפרויקט בקרוב, להימנע מתמיכה בו
צפריר רינת  15.06.2008  00:00


ארגונים סביבתיים בישראל וירדן וכן נציגי יישובים באזור ים המלח מזהירים מפני נזק אקולוגי שעלולה לגרום הקמת תעלת הימים, שאמורה לחבר את מפרץ ים סוף לים המלח. לטענתם, יש להיזהר גם מההשלכות הסביבתיות של התוכנית לפיתוח הערבה בעקבות הקמתה של תעלה זו.
ארגון "ידידי כדור הארץ-המזרח התיכון" שבו חברים בנוסף לישראלים גם ירדנים ופלשתינאים, קרא באחרונה לנשיא המדינה שמעון פרס ולנשיא צרפת ניקולא סרקוזי, הצפוי לבוא החודש לישראל, להימנע מתמיכה בפרויקט לפני שיבדקו את השלכותיו.
שני הנשיאים אמורים להכריז על השקת פרויקט "עמק השלום" שבמרכזו הקמת תעלת הימים ופיתוח תיירותי בהיקף אדיר של אזור הערבה. במסגרת הפרויקט, ישראל וירדן מקדמות באחרונה, בתמיכת הבנק העולמי, תוכנית לבניית תעלה בשטח ירדן שתעביר מים בכמות של 2 מיליארד מטרים מעוקבים בשנה ממפרץ אילת לים המלח בשטח ירדן. המים יותפלו ויועברו בעיקר לירדן. לאחר תהליך ההתפלה, יועבר לים המלח רכז המלח הנוזלי המכיל מים ומלח, כדי לסייע בשיקומו.
במקביל הודיע באחרונה המיליארדר הישראלי, יצחק תשובה, על כוונתו לקדם תוכנית לפיתוח הערבה יחד עם הקמת התעלה. תשובה דיבר על "הפרחת השממה" באמצעות הקמת אגמים, בתי מלון, פארק ספארי ומרכזי בילוי. הוא הבטיח להתחשב בשיקולים סביבתיים.
ואולם, הארגונים הסביבתיים מדגישים בפנייתם לנשיאי צרפת וישראל שהערבה אינה שממה שיש להפריח אלא אזור בעל חשיבות וייחוד עולמי מבחינה נופית ומבחינת עולם החי והצומח שלו. הארגונים מזהירים שהפיתוח המתוכנן יגרום לנזק אקולוגי - הקמת התעלה עשויה לגרום לבעיות חמורות כמו התפתחות שכבת גבס בים המלח, חלחול מים מלוחים למי התהום בערבה ופגיעה בשונית האלמוגים כתוצאה מפעולות השאיבה הנרחבות במפרץ אילת. "זה בפרויקט שמכניס לאזור בתי מלון בנוסח לאס וגאס, ספארי בקניה וגורדי שחקים כמו בדובאי", מציין המנכ"ל הישראלי של "ארגון ידידי כדור הארץ", גדעון ברומברג. "כל אלו אינם מתאימים לאזור ולערכי הטבע והנוף שיש בו", אמר.
מה שטרם ברור לכל העוסקים בסוגיית תעלת הימים הוא הכיוון המדויק של הפרויקט. הבנק העולמי התחייב לקיים בדיקת היתכנות הנדסית, סביבתית וחברתית של תעלת הימים. ואולם, לא ברור מה הטעם בכך ללא התייחסות גם לפיתוח התיירותי המתוכנן. ברומברג נפגש באחרונה עם נציגי הבנק העולמי העוסקים בפרויקט. הוא הביע באוזניהם את החשש שעקב לחצים לקדם את הפרויקט, בדיקת ההשפעה הסביבתית וההיתכנות ההנדסית ייערכו בחופזה.
הארגונים הסביבתיים ונציגים מיישובי ים המלח טוענים שיש לבדוק חלופות כמו ייעול השימוש במים לחקלאות בישראל ובירדן והגדלת היקף ההתפלה של מי ים, על מנת שניתן יהיה להפנות מים לנהר הירדן וממנו לים המלח. לדברי ברומברג, אחד המכשולים לכך הוא שישראל מסרבת בתוקף לאפשר לגורם חיצוני לבחון את מדיניות משק המים שלה.
השלכות הפרויקט
לטענת הארגונים, עלולה להתפתח שכבת גבס בים המלח
שונית האלמוגים המצויה בים סוף עלולה להיפגע
יש אפשרות שמים מלוחים יחלחלו למי התהום באזור הערבה
התעלה והפיתוח התיירותי עלולים לפגוע בנוף ובבע"ח באזור הערבה 



ים המלח במבט מן האוויר. הארגונים הסביבתיים טוענים שיש לבדוק חלופות לפרויקט התעלה





הכותב יוסי לוי joseph levy הינו מומחה לאיסלנד iceland, המלווה קבוצות בנהיגה עצמית בלבד, והמתכנן מסלולי טיול לפי מידת המטייל,והמשמש כמומחה באתר http://www.gotravel.co.il/.
לפניות לכותב shark4162@gmail.com
© Copyright to seeking-the-world.com זכויות יוצרים לאתר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה על תגובתך, ובמידת הצורך יבוצע תיקון.
Thank you for your FEEDBACK, and if necessary a correction will be made.