17 ביוני 2008

תעלת הימים רעיון עוועים

תעלת הימים רעיון עוועים
03:10   17.06.2008
מאת: הארץ
לפעולות הנדרשות להצלת ים המלח יש השלכות סביבתיות, כלכליות וחברתיות-אנושיות.
ריבוי הידיעות על פתרון אפשרי להצלת ים המלח קשור ביוזמת הבנק העולמי להשקיע לפחות 15 מיליון דולר בבדיקת ההיתכנות של חלופה אחת ויחידה: הולכת המים מים סוף אל ים המלח. שלושה גורמים הסכימו לחלופה זו: ממשלת ישראל, בית המלוכה הירדני וכפי הנראה גם הרשות הפלשתינית. אף כי מדובר בממשלות, אין זה קונצנזוס אמיתי. כשמדובר בפרויקטים של פיתוח תשתית - בעיקר ברמה רב-לאומית - ישנם מחזיקי עניין לגיטימיים רבים, שדברם צריך להישמע, בהם חוקרים ונציגי ציבור.
הבנק העולמי דורש מגופים של פיתוח תשתיות לבצע שיתוף מחזיקי עניין אותנטי ונרחב בשלב מוקדם ככל האפשר של הפרויקטים שהם מנהלים. בשימוע הציבורי שנערך בחסות הבנק העולמי לפני חודשים אחדים בישראל, ירדן וברשות, נשמעו דעות מדעיות רבות המתנגדות נמרצות לחלופת ים סוף ודעות אחרות הגורסות שיש לבחון כמה חלופות, ולא להינעל על אחת, שעלולה להפוך ל"חלופה שמגשימה את עצמה" רק בגלל השקעת המיליונים. ואכן, הניצנים הראשונים לכך צצו בוועידת הנשיא לפני כחודש, כשהתברר כי למרות שבדיקת ההיתכנות של הבנק העולמי בקושי החלה ותוצאותיה אינן ידועות, כבר ישנו פרויקט תעלת הימים של יצחק תשובה. לפרויקט כבר יש מועצה ציבורית ואנשי עסקים מובילים כבר מתעניינים במה שאמור להיות פתרון היסטורי-גיאוגרפי חשוב ומוכנים להשקיע בו.
פרויקט ים המלח יכול להפוך לבנצ'מרק של ניהול פרויקטי פיתוח תשתית במזה"ת ברמת קיימות גבוהה. אם הפרויקט יתנהל בצורה נכונה, הוא יהיה טוב לתושבים, לסביבה וגם למשקיעים והגורמים הכלכליים. כפי שהוא מנוהל עתה, קשה לראות שזה מה שיקרה. אפילו מדענים זהירים מגדירים את הפרויקט במונח "רעיון עוועים", וקשה שלא לחשוש מפני חזרתו של סיפור ייבוש החולה, שהחל כרעיון חלוצי והסתיים בפרויקט ההצפה מחדש.

בעיית ים המלח מעוררת אתגרים שאינם נשקלים כראוי ולכן גם אינם מנוהלים כראוי. דעה זו, לצד התנגדויות מדעיות מפורטות, הושמעה בשימוע הציבורי בירושלים, שהיה הליך טכני בלבד ולא עמד בקריטריונים הבינלאומיים של שיתוף אותנטי של מחזיקי עניין. עד היום איש לא קיבל תשובה לשאלה למה לשפוך עכשיו מיליוני דולרים על בדיקת חלופה, שכל כך הרבה מדענים פוסלים אותה על הסף; למה לא להשקיע את הכסף בבדיקה ראשונית של מכלול חלופות. איש אינו מבין מה לא בסדר בהתנהלות שהיא כל כך לא בסדר. 

הכותב יוסי לוי joseph levy הינו מומחה לאיסלנד iceland, המלווה קבוצות בנהיגה עצמית בלבד, והמתכנן מסלולי טיול לפי מידת המטייל,והמשמש כמומחה באתר http://www.gotravel.co.il/.
לפניות לכותב shark4162@gmail.com
© Copyright to seeking-the-world.com זכויות יוצרים לאתר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה על תגובתך, ובמידת הצורך יבוצע תיקון.
Thank you for your FEEDBACK, and if necessary a correction will be made.