18 ביוני 2008

תעלת הימים זה ירוק

תעלת הימים זה ירוק
הארץ,  שחר אילן
18.06.2008  00:00


עוד כמה עשרות שנים ים המלח אולי יהפוך לשממת המלח הנמוכה ביותר בעולם. אולי הוא בכלל יהיה שלולית המלח הנמוכה ביותר בעולם. תיירים חובבי אסונות אקולוגיים ישתתפו בטיולים מיוחדים שיכללו את שדות הבולענים ואת בתי המלון המוצפים. וכולם בוודאי יאשימו את הממשלה במחדל הגדול. אבל בפועל יש סיכוי סביר שבין הגורמים העיקריים לחורבנו הסופי של ים המוות יהיו דווקא כמה ארגונים ירוקים.
יש היום רק אפשרות מעשית אחת להציל את ים המלח, וזהו פרויקט תעלת הימים ו"עמק השלום" שעליו מבקשים להכריז בשבוע הבא נשיא ישראל שמעון פרס ונשיא צרפת ניקולא סרקוזי. אבל ארגונים סביבתיים, ובראשם ארגון "ידידי כדור הארץ - המזרח התיכון", נאבקים בפרויקט. הם מבקשים לעכב אותו לצורך בדיקות השפעה סביבתית ובדיקות היתכנות, ושאר בדיקות שמטבען מכניסות מקלות בגלגלים וגורמות לתוכניות להישכח במגירות.
המתנגדים משולים בעניין הזה לקרוב משפחה שמסרב לאפשר לנתח את יקירו המיטלטל בין חיים למוות, בטענה שהניתוח יגרום לצלקת. מענין מאיזה נזק אקולוגי בדיוק הם חוששים? מפגיעה בתהליך ההתייבשות הייחודי של הים? מהיעלמות תופעת הבולענים הנדירה? עם המים של ים סוף יכולה להיווצר שם אקולוגיה מחודשת. אבל אם תיווצר תנועת התנגדות גדולה יכול להיות שזה לעולם לא יקרה.
ארגון "ידידי כדור הארץ" טוען שלא נבחנת ברצינות אלטרנטיווה של שיקום ים המלח באמצעות הזרמת מים מתוקים מהכנרת. נכון. גם לא נבחנת ברצינות אפשרות להעביר את ים המלח לאזור גשום יותר, או להטות אליו את אפיק הדנובה. על פי הערכת המכון הגיאולוגי, יידרשו 850 מיליון מ"ק מדי שנה רק כדי לעצור את ירידת המפלס. מדובר ביותר ממחצית מצריכת המים השפירים של ישראל. מעניין למה האפשרות לשפוך אותם לים המלח לא נשקלת ברצינות.
המיליארדר יצחק תשובה מעוניין לבנות לאורך "עמק השלום", שבו תעבור התעלה, אגמים, בתי מלון, פארק ספארי ומרכזי בילוי. מתנגדי התוכנית טוענים שהערבה אינה שממה הטעונה הפרחה אלא אזור בעל חשיבות וייחוד עולמי מבחינה נופית. כאילו אם רק תנסח את הדברים בז'רגון ירקרק, תוכל באמת לשכנע מישהו שהאזור הריק בין אילת למדינת ישראל הוא שכיית נוף אטרקטיווית שאין לגעת בה. תוכל גם לשכנע שלחפור אגמים ולבנות בתי מלון ולהביא אלפי תושבים ומי יודע כמה תיירים שיתפסו חלק קטן מהאזור, זה דבר רע ומזיק.
על הארגונים הירוקים לאמץ הנחת יסוד שונה לחלוטין: לא איך לעכב את תעלת הימים, אלא איך לעודד את כרייתה ולעשות את זה במינימום נזק לסביבה - הכי הרמוני, הכי ידידותי לאדם ולטבע, הכי פחות בעייתי. אחרת עלול להיווצר הרושם שכמו החרדים, יש גם ארגונים ירוקים הסבורים ש"חדש אסור מן התורה".
כדאי גם לזכור: כשם שרצועת הביטחון האמיתית בין ישראל למצרים היא רצועת בתי המלון על חופי סיני, תעלת הימים תהיה רצועת הביטחון האמיתית בין ישראל לירדן. מה ששומר באמת על יחסים בין מדינות היא התחושה שיש להן מה להפסיד. יש הרבה יתרונות לשלום, ובין היתר הוא ירוק להפליא; השריפות ביערות הגליל במלחמת לבנון השנייה הזכירו לנו כמה מלחמה יכולה להיות שחורה.
אחת הבעיות הגדולות של ישראל בעשורים האחרונים היא הפחד מפני חזון ומפני מפעלים גדולים מדי. חזון מביא אתו תקוה וגאווה, שני היבטים שחסרים היום מאוד לציבוריות הישראלית.

תעלת הימים היא הזדמנות מצוינת לנפץ את הפחד מפני החזון ולהזכיר לעצמנו שאנחנו יודעים לפתח לא פחות משאנחנו יודעים להחריב, שאנחנו יכולים להועיל לשכנינו ולא רק להזיק להם, ושישראל כולה היא פרויקט מגלומני אחד גדול שהצליח להפליא. 

הכותב יוסי לוי joseph levy הינו מומחה לאיסלנד iceland, המלווה קבוצות בנהיגה עצמית בלבד, והמתכנן מסלולי טיול לפי מידת המטייל,והמשמש כמומחה באתר http://www.gotravel.co.il/.
לפניות לכותב shark4162@gmail.com
© Copyright to seeking-the-world.com זכויות יוצרים לאתר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה על תגובתך, ובמידת הצורך יבוצע תיקון.
Thank you for your FEEDBACK, and if necessary a correction will be made.